Elektrokolo je velký pomocník při cestách do přírody nebo jen za nákupy. Elektrokolo vás vrátí zpět do cyklistického života, ale jak správně elektrokolo vybrat? Podle čeho se řídit? Pokusíme se vám srozumitelně poradit.

1. Krok - nejdříve si rozmyslete jaký typ rámu na elektrokole preferujete

  • Městský
  • Trekkingový nebo krosový
  • Horský
  • Silniční
  • Skládací
  • Juniorský


Městská elektrokola

Velikost kol: 26“, 28“

Terén: zpěvné cesty, mírný terén

Provedení: dámské, pánské

Mají nízký pohodlný nástup. Elektrokola jsou vybaveny lehkými Alu rámy a u některých modelů je i odpružená vidlice. Baterie jsou umístěny v nosiči nebo v rámové trubce, nejoblíbenější kapacita je 36V/13Ah, 36V/16Ah nebo 36V/17,5Ah. Elektrokola jsou vybavena převážně zadními motory 250W. Skladem máme i elektrokola se středovými motory.

Trekkingová a krosová elektrokola

Velikost kol: 28“

Terén: zpěvné cesty, mírný terén

Provedení: dámské, pánské

Elektrokola  jsou určena pro delší cesty a je na ních zajištěn sportovnější posed. Elektrokola se liší cyklokomponenty, které zajišťují komfort při jízdě. U rámů se setkáváme s větším výběrem velikostí. Baterie jsou umístěny v nosiči nebo v rámu. Motory jsou použity zadní 250W nebo středové od renovovaných značek např. Bosch, Yamaha, Bafang a Shimano. Trekkingové modely jsou dovybaveny nosičem, blatníky a osvětlením.

Horská elektrokola

Velikost kol: 29“, 27,5“, 27,5+“, 29"/27,5"

Terén: náročný, cyklostezky

Provedení: dámské, pánské

Elektrokola jsou určena pro náročný terén a sportovní využití, ale lze s nimi jezdit i po cyklostezkách a městech. Liší se velikostí kol 27,5“ nebo 29“, kvalitou  cyklokomponentů a typem rámu – pevné, celoodpružené.

Horská elektrokola  doporučujeme  se středovým motorem z důvodu větší  plynulosti  záběru a  citlivým dávkováním  energie.  Středové motory  jsou od renovovaných firem Bosch, Yamaha, Shimano, Bafang a zajistí možnost zdolání náročného terénu a dlouhý dojezd. Baterie jsou rámové integrované s kapacitou 400Wh, 500Wh, 576 Wh, 625 Wh, 630 Wh, 720 Wh, 750 Wh. 

 

 

Silniční elektrokola

Velikost kol: 700 x 23 -32

Terén: zpěvné cesty

Provedení: pánské, dámské

Novinkou na trhu s elektrokoly jsou silniční modely vybavené integrovanou baterii a středovým motorem 250W. Motor je velmi tichy a při jeho vypnutí kolo nemá žádný odpor. Baterie s kapacitou 500 Wh vám zajistí dlouhý dojezd a silnička do kopce hodně energie pro svižný výjezd.


 

Gravel elektrokola

Velikost kol: 700 x 23 -32

Terén: zpěvné cesty

Provedení: pánské, dámské

Novinkou na trhu s elektrokoly jsou elektrická gravel kola vybavené integrovanou baterii a středovým motorem 250W. Motor je velmi tichy a při jeho vypnutí kolo nemá žádný odpor. Baterie s kapacitou 500 Wh, 504 Wh vám zajistí dlouhý dojezd a díky extra síle e-gravel kola získáte rychlé dobrodružství v jakémkoli terénu. Hodí se na delší cesty, ale i na každodenní ježdění do práce. 

 

 

Skládací elektrokola

Velikost kol: 20“

Terén: zpěvné cesty

Provedení: unisex

Skládací kolo je určeno pro kratší cesty, jízdu po městě, do práce a karavanisty. Skládací systém umožní elektrokolo pohodlně naložit do auta nebo jen do výtahu. Kola jsou opatřeny ve většině modelů zadním, středovým nebo předním motorem 250W. V dražších kategorii je model od firmy KTM se středovým motorem Bosch Active.

Juniorská elektrokola

Velikost kol: 26“, 27,5“

Terén: náročnější, zpevněné cesty

Provedení: chlapecké, dívčí

Další novinkou na trhu jsou juniorské modely elektrokol, které pomůžou malým sportovcům hlavně v kopcovitém terénu.

 

 

 

2. Krok - výběr dle umístění motoru

  • Motor umístěný v předním náboji
  • Motor umístěný v zadním náboji
  • Středový motor

 


Motor umístěný v předním náboji

Tento typ motoru se používá hlavně u modelů elektrokol, které mají vícerychlostní zadní náboj . Nevýhodou je, že motor není zatížen a může dojít k prokluzu na vlhkém podloží. Motor se hodí pro elektrokola do města a skládací elektrokola.

 


Motor umístěný v zadním náboji

Motor v zadním náboji  je nejrozšířenější motor na elektrokolech v ČR. Tento typ elektrokol je cenově výhodnější oproti středovým motorů a lze jej používat na kolech horských, trekkingových, městských i skládacích. Při spojení s baterii s vyšší kapacitou se vám stane velkým pomocníkem, jak do města tak i na dlouhých výletech. Zadní motory mají max. točivý moment dle modelu elektromotoru od 30 do 45 Nm. Nejznámější a nejprodávanější jsou motory od firmy Bafang 8FUN. Motor, aby dobře pracoval, je závislí na správném zařazení rychlostního stupně.


Motor umístěný ve středu

Motory, kde je velká konkurence mezi výrobci – BOSCH, YAMAHA, SHIMANO, PANASONIC, BAFANG. Elektrokola se středovým motorem jsou vyvážena na střed. Plynule dávkují přípomoc motoru a při správném řazení zajišťují dlouhý dojezd. Středové motory mají max. točivý moment od 40 do 95 Nm. Cena elektrokol se středovým motorem se pohybuje od 50 000,- Kč a cena je závislá na síle motoru, kapacitě baterie a výbavě elektrokola.

značka typ max.toč.moment
YAMAHA PW-CE 50 Nm
PW-ST 70 Nm
PW-S2 75 Nm
PW-X3 85 Nm
SHIMANO STEPS E5000 40 Nm
E6100 60 Nm
E7000 60 Nm
EP600 85 Nm
EP800 85 Nm
BAFANG M200 65 Nm
MAX DRIVE M400 80 Nm
MAX DRIVE M410 80 Nm
MAX DRIVE M420 80 Nm
MAX DRIVE M500 95 Nm
MAX DRIVE M510 95 Nm
BOSCH Active Line 40 Nm
Active Line Plus 50 Nm
Performance Line 65 Nm
Performance Line CX 4. gen. až 85 Nm
Performance Line CX 4. gen. SMART až 85 Nm
PANASONIC GX Power Plus 75 Nm
GX Ultimate 95 Nm

 

3. Krok - výběr dle umístění baterie

  • Nosičová
  • Rámová
  • Integrovaná
  • Svislá

 

Nosičová baterie

Nosičová baterie se používá hlavně u kol trekkingových, skládacích a městských, které využívají nosiče. S baterií je dobrá manipulace při nabíjení a vyjímání. Nevýhodou je změna těžiště u elektrokola.


Rámová  baterie      

Rámové baterie jsou umístěny na spodní rámové trubce. Jsou integrované, polointegrované nebo venkovní. Elektrokola jsou vyvážena na střed. Tento typ baterií se používá hlavně u elektrokol horských a krosových.

Integrovaná baterie      

Integrované baterie jsou umístěny skrytě (plně integrovaně) ve spodní rámové trubce. Jedná se o nejoptimálnější a také nejčastější variantu. Elektrokola jsou vyvážena na střed. Tento typ baterií se používá hlavně u elektrokol horských a krosových.


Svislá baterie

Svislá baterie je umístěna za sedlovou trubkou a je s ní složitější manipulace při vysouvání. Nejdříve je nutné odklopit nebo vysunout sedlo. Elektrokola jsou vyvážena na střed. Rám těchto elektrokol z důvodu umístění baterie je delší. Tento typ baterií se používá u městských nebo skládacích elektrokol.

typ motoru kapacita baterie průměrný dojezd
zadní, přední 36V/10Ah - 11,5Ah 50 - 70 km
36V/13Ah 60 - 80 km
36V/16Ah 70 - 90 km
36V/17,5Ah 80 - 120 km
středový 300 Wh 40 - 50 km
400 Wh 50 - 70 km
500 Wh 60 - 90 km
630 Wh / 17,5 Ah 70 - 100 km
720 Wh / 20 Ah 80 - 120 km
750 Wh  90 - 140 km
900 Wh / 25 Ah 100 - 150 km

 

4. Krok - výběr dle velikosti rámu

typ elektrokola velikost kol určení výška postavy velikost rámu
horké (MTB) 29" pánské 168 - 177 cm 17"
178 - 185 cm 19"
186 - 202 cm 21"
203 - 215 cm 23"
dámské 160 - 170 cm 16"
164 - 174 cm 17"
172 - 182 cm 18"
174 - 187 cm 19"
27,5" pánské 145 - 154 cm 15"
155 - 166 cm 17"
167 - 178 cm 19"
179 - 200 cm 21"
dámské 140 - 154 cm 14"
155 - 167 cm 16"
168 - 184 cm 18"
26" pánské, dámské 145 - 153 cm 15"
154 - 168 cm 17"
169 - 184 cm 19"
crossová a trekkingová 28" pánská 150 - 160 cm 16"
160 - 170 cm 18"
170 - 180 cm 20"
180 - 190 cm 22"
190 - 205 cm 24"
dámská 145 - 165 cm 17"
165 - 180 cm 19"
městská 26" dámská 155 - 165 cm 17"
160 - 177 cm 18"
166 - 180 cm 19"

 

Víte jak vlastně takové elektrokolo funguje a jaké jsou jeho výhody? Sepsali jsme pro vás pár užitečných informací.

Jak funguje elektrokolo?

Potřebujete poradit?
Neváhejte nás kontaktovat
+420 724 966 320
(9:00 - 17:00)
obchod@kola-lunak.cz

Proč nakupovat u nás?

Rychlé doručení

Osobní přístup

Široký výběr zboží

Nákup na splátky

Půjčovna elektrokol

Načítám